Okej nu ska jag både redogöra för ett händelseförlopp och berätta om en insikt jag landat i det senaste halvåret. Ok here goes:
För några veckor sedan tipsade jag om produkter i mina stories. Varumärket jag tipsade om uppmärksammade mitt innehåll och sa att jag borde skaffa konto på Apprl, som är Klarnas tjänst där influencers kan tjäna pengar på att göra content om produkter och tjänster som följare köper. Dvs tjäna pengar på adlinks.
Jag har såklart tänkt på det tidigare, bland annat efter att ha följt Louise Johanesson som är grym på att skapa generera click-to-site – och kanske köp (har inte den statistiken så kan inte uttala mig).
Jag har också en hel del insight-stats eftersom jag själv är influenceransvarig i ett av mina uppdrag och anlitar influencers med olika följarskaror: från 700 000k ner till 5000. Jag har koll på siffrorna i en kampanj och vet att stora konton kan ge bra resultat, men också faktiskt rätt rejält dåliga resultat. Faktiskt chockerande dåligt resultat.
Såklart har jag jämfört mina egna siffror med de större profilernas, och jag har gett mig själv många klappar på axeln eftersom jag benchmarkar rätt bra med nischade konton med 50 000-70 000 följare. När jag medverkat i internationella kampanjer så har jag flera gånger fått återkoppling på att mitt innehåll rankas i toppen när olika länder jämför sina innehållet från sina influencers.
Så jag ansökte till Apprl med gott självförtroende. Och fick svar ett dygn senare som jag inte visste hur jag skulle förhålla mig till:
Potentiell första känsla alternativ a: jävlar vad dåligt mitt innehåll är alltså.
Potentiell första känsla alternativ b: frustrationen över att plattformar kollar på fel saker och företag missar otroligt mycket i sina kundresor och alltså potentiellt sälj.
Lite bakgrund om mitt innehåll och min statistik kommer här (jag vet att du är nyfiken, för jag själv är nämligen alltid nyfiken):
Jag gjorde en undersökning för några månader sedan och över 70% av mina följare gillar när jag tipsar om specifika produkter och lika många vill att jag ska tipsa mer om produkter. Slutsats: jag ska göra innehåll som är mer produktorienterat!
Jag följer min data och har i dagsläget 12 300 följare. Det är ganska vanligt att jag når ut till 30 000 konton per månad och just den senaste månaden är fördelningen: 8000 konton som följer mig och 22 000 konton som inte följer mig men ser vad jag gör.
Den senaste månaden är antalet exponeringar en halv miljon, förra månaden var antal exponeringar 800 000. Några av mina bästa inlägg när jag ser över hela året är sponsrade inlägg (t.ex. de jag gjort med Visit Dalarna) både sett till exponeringar och antal sparningar. Det är jag stolt över.
Såhär ser min feed ut för övrigt:
Jag har höga krav både på mig själv och på andra, det är både en styrka och en svaghet. Som inköpare av influencertjänster är det OFTA jag blir frustrerad på att så många kreatörer är för dåliga på att leverera på det som de säljer:
Influencers är duktiga på att göra innehåll men är de duktiga på att påverka eller optimera innehåll för ett visst syfte? Det är nämligen inte samma sak.
Många chefer, som har åsikt om vilka influencers som är intressanta, ser bara siffror och förstår inte heller påverkan eller syfte. Cheferna får glitter i ögonen när de hör att vi ska jobba med en influencer med över 100 000k följare, utan att förstå att det i sig innebär exakt noll.
Apprl är en mellanhand och agerar lite som en chef. De utgår från de siffror som syns, dvs följare och gilla-engagemanget. Men det finns så mycket mer som plattformar aldrig kan tillgodose och därför blir plattformar platta formar som är för dåliga.
För att skapa framgångsrik influencer MARKETING som annonsör så behöver du investera i jobbet själv. Testa, utvärdera och tänka långsiktigt. Annars blir det bara influencerpostande och ja, du syns i de poster du avtalat men har det någon påverkan?
Tänk nytt istället och jobba utifrån måluppfyllnad:
Jag vill att det ska bli ett slut på att köpa poster i ett flöde, det är ett skitsätt att både köpa samarbete på – och att leverera på.
Om influencers ska göra ett bra samarbete behöver innehållet ha ett värde för publiken, det är ju spetskompetens kopplat till innehåll jag köper som annonsör. Då spelar det ingen roll om influencern postar 1 post eller 3 poster: det ska vara värdeskapande alldeles oavsett.
Som annonsör vill jag veta vad jag får av samarbetet. Med andra ord vill jag som annonsör t.ex. köpa 100 click till sajt. Att generera click är vad influencern kan påverka och optimera för, och därefter är det företagets e-com som ansvarar för att konvertera trafik till sälj.
Om det tar influencern 1 story eller 5 stories att leverera det är irrelevant för både mig som annonsör och mig som följare. Det ska ju vara bra innehåll som skapas oavsett.
Bilden ovan är från i somras. I Astrid Wilds hängselbyxor. Platsen är Solgårdskrogen. Vet att ni är många som köpt brallorna och som åkt hit för att äta.
Jag är stolt över att påverka så många. I ett tidigare inlägg skrev jag om att jag påverkar beslutsfattare i första hand. Men beslutsfattare är ju också människor (insert leende i mungipan) som förutom att fatta beslut på jobbet också köper hängselbrallor och funderar på att äta mat i Dalarna.
Kanske platsar jag inte på Apprl eftersom huvuddelen av mitt innehåll går inte ut på att köpa brallor eller skönhetsprodukter. Jag påverkar människors flyttbeslut (“Sara vi flyttade till Åre efter att ha följt din blogg” kan jag ha hört några gånger ja) och jag påverkar var människor reser på semester. Jag påverkar människor till att ta tag i drömmar och livsplaner och nya hobbies och trender.
(Så nog tror jag att jag skulle kunna påverka rätt många till att köpa min absoluta favoritskönhetsprodukt Cleansing Balm från Maggie by Kakan också. För den är jävligt bra.)
Å andra sidan. För ja det finns en andra sida. Kanske är det skönt att skita i de där småsakerna. Länkar som det lätt blir för mycket av. Kanske passar det mig bättre att leva på och göra innehåll tillsammans med marknadschefer hos mina företagspartners. Förstå deras affär direkt från dem, istället för att gå via en rätt så platt form (höhö) och vara kvar i det grunda.
I mina samarbeten förklarar jag att det jag bidrar med genom mitt innehåll är att förflytta personer i kundresan. Marknadschefer förstår sådant. Platta formar tänker kortsiktigare, de har inte råd med större tankar? Och på ett sätt förstår jag det. Vilket gör att det inte är så konstigt att Apprl nobbade mig. Kanske är det bäst för oss båda. “Det är inte du, det är jag” osv.
Tack för att du orkade läsa medan jag tänkte högt. Nu ska jag bläddra i min boostbok. Kolla till mina siffror, mitt track record. Putsa på mina diplom och “best international blog content” som jag satt upp som tavlor på väggen.
Skoja, det sitter inget sådant på väggen.
Men däremot rådger jag alla företagare jag coachar att ha en boost-bok. En bok där du samlar kvitton på bra utfört jobb. Det kan vara utmärkelser eller mail med uppmuntran eller kommentarer eller vad som helst. En sådan bok är alltid bra. Alla bör ha en sådan, företagare eller inte.
Läs mer:
8 kommentarer
Vill också kunna trycka på ett stor gilla knapp här.
Nästan så att jag vill trycka gilla på att du blev kränkt, för sjutton gubbar vad vasst och på pricken detta var skrivet!
Igen, you rock!
😀
Angående boost-boken, jag hade tidigare en mapp på skrivbordet med skärmavbilder på upplyftande kommentarer jag fått av kunder. Mappen hette ”om du behöver le”. Var faktiskt skitbra. Och jag inser det nu, att jag verkligen är i behov av en sån mapp igen. För visst är det lätt att börja tvivla på sig själv och glömma bort allt bra man gjort.
Tack för påminnelsen!
visst är det bra!
Det är ju knepigt det här: jag tror många influencers kan påverka försäljning av enklare prylar för yngre: smink, hudvård, kläder som de gör reklam för. Men jag tycker det är pinsamt när reklamen inte är trovärdig (typ samarbeten med två konkurrenter nästan samtidigt…). Influencers som du tror jag däremot på, vare sig jag sen köper produkten eller ej, och det är ju värt massor i mina ögon. Seriositeten. Även om ni, som jag gillar, inte har samma räckvidd som tex Bianca.
håller med dig där, och prick alla måste sluta med “detta är den bästa…” finns tusen andra ord man kan välja.
Du borde verkligen ha en like-funktion på bloggen för kommentarer som denna
🙂