Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Snöskoter, jakt & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Snöskoter, jakt & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Livet med mera

8 digitala fenomen att hålla koll på 2023

  • 10 januari, 2023
  • 9 kommentarer
Total
12
Shares
11
0
1

“Det är enkelt att spana om framtiden för när man lyssnar vet ingen om det som sägs är rätt eller fel” Påståendet kommer från Mediepodden som jag lyssnar på. Lyssnar på men inte håller med, precis som med mycket annat tyckande och tänkade om medier just nu och i framtiden.

Påståendet bidrog till att jag inte vill kalla detta inlägg för spaning. Låt oss döpa det till FENOMEN istället. För när det kommer till vissa grejer så kan det slå åt båda håll lite beroende på samtida händelser och personer som dyker upp som en något märklig gubbe i lådan (yes jag syftar till Elon Musk).

Här kommer några fenomen för 2023 att hålla koll på. Det kommer säkert dyka upp fler riktigt stora skeenden under året, medan vissa grejer som känns som potentiellt livsomvälvande just nu kommer att självdö. Det kan inte ens fenomen rå på.

ChatGPT tar inte över världen på det sätt det diskuterats

Världen har pratat som om ChatGPT ska ta över världen (well, arbetstillfällen) men fenomenet handlar inte om att robotar ska göra allt det vi människor gjort med hjärnan. Det handlar om att Bing vill köra om Google och ChatGPT ägs till viss del av Microsoft. Och Microsoft står bakom Bing. Sådär, lite realism. Återgå till ditt liv nu.

Med det sagt, nu när mycket textinnehåll kan autogenereras så kommer hantverket – att skriva – bli ännu viktigare. Företag kommer behöva lita på att attrahera kunder genom sin identitet och sina värderingar, därför blir den egna tonaliteten mer central. Medan AI kan göra det tråkiga jobbet så kan duktigt hantverksfolk förädla och förfina, oavsett om det handlar om journalistik eller copywriting.

Kommer världen acceptera TikTok?

Beroende på hur omvärlden ser på Kinas framtidsplaner så kommer TikTok att fortsätta finnas och kanske fortsätta växa – eller förbjudas och försvinna. Inte pga influencers (hej hej marionettdockor), utan pga politik.

Företag och profiler kommer bestämma sitt TikToks varande eller ickevarande utifrån värderingar. När jag pratade om mitt avståndstagande till TikTok före jul så var det oväntat många användare som lyfte det kinesiska ägandet som främsta skälet till att inte skaffa TikTok. Än har jag inte diskuterat detta med några företag, men som inköpare av influencertjänster tycker jag inte att det är särskilt attraktivt att köpa potentiell exponering utifrån algoritmstyrning – jag vill hellre köpa influencersamarbeten på plattformar som främjar relationsskapande. Där har jag större säkerhet som influencerannonsör. Relation borgar för påverkan.

I februari, dvs om 1 månad, genomförs Svenskarna och Internet. En undersökning som presenteras sent i höst. Det är alldeles för lång tid för att kunna ana samhällsförflyttningar på sociala medier så just nu famlar vi i blindo vad gäller TikToks förväntade storhet.

Exponeringar på YouTube och IG berättar att vi går från kvantitet till kvalitet

Det pratas mycket om att vi minskar i räckvidd. Vi som publicerar på konton, oavsett om vi är influencers eller företag, får inte samma antal exponeringar som förut. Vårt innehåll syns mindre för färre.

Vi som konsumenter orkar inte ta in allt från alla. När vi tar in mindre mängd tar vi in det med mer kvalitet. Kanske blir det faktiskt bättre för alla när vi börjar mäta andra saker. Sluta upp med att uppröras över något som inte spelar särskilt stor roll och mät impact istället för exponering för att lära dig att göra rätt saker. Experter har under lång tid lyft impact från mindre influencers som mer betydande, jämfört med impact från större influencers.

Fler plattformar innebär fler filterbubblor

Det är en lika lönlös som dålig strategi att befinna sig på ”alla” plattformar vilket innebär att vi inte kommer ha en en influencer som vår digitala kronprinsessa. Vi kommer ha ett helt hov. Flera hov.

Fler plattformar innebär fler filterbubblor, alla med olika kulturer och värderingar. Marknadsförare (och framförallt journalister) som undrar ”vem som är störst just nu” ställer fel fråga.

Du behöver ha koll på vad alla influencers i ditt stall ska tillföra – att ha fem influencers som är likadana och gör samma sak är lite av en, well, waste? Vem ska prata med dina närmsta fans? Vem ska tilltala nya målgrupper? Vem ska dela er kunskap? Vem ska tänja på gränserna?

Framförallt måste alla andra – och särskilt media – sluta upp med att påstå att plattformar är döda. Det som stämmer är att de blir fler, och att plattformar både mognar och frodas.

Storytelling med fokus på äkthet

Det är ett tydligt fenomen att äkthet är vad som dominerar framgångsrik storytelling just nu. Influencers gör avbön. Sofia Wood pratar i podden Allt som är om hur hon egentligen mår. Elsa Billgren avslöjar det egentliga julmåendet bakom alla fina bilder från hennes avundsvärda hem. I skidfilmer är det nya att berätta om vägen till toppen, inte bara de snygga svängarna utför. Det är relaterbart i känslor, inte bara i prylar och miljöer.

Det är en spännande väg för företag att också ta lead på. Hur skulle det bli om företag berättar om deras utmaningar och strävan, istället för att bara glorifiera sina produkter? Skryt är ute. Självkärlek är inne. Same same but different.

Metaverse skapar diskussion om den nya sanningen som vi förhåller oss till

Den eventuella framgången för Metaverse, Web3 och NFT:s beror helt på om vi som är världen vill investera i denna sanning. Just nu ser det mesta ut som skit vilket gör att det är enkelt att hålla mig för skratt. Är detta det bästa nya som vi kommit på? Really?

Världen kommer att behöva övertygas och det kommer inte göras av plattformarna (så som de ser ut nu) utan av evangelister. Och eftersom Elon Musk gick från att vara gud till att bli syndare under så kort tid som bara ett år så kan vad som helst hända, och påverka människor, under 2023.

De riktigt inbitna tror på förändring. Men världen utanför är stor, och det är världen som behöver committa till den nya världssanningen. För det behövs kanske en världskris som vänder upp och ner på det ordnade till förmån för något annat. Men kriser får oss också skeptiska och vi söker oss till trygghet och ordning. Blir det guldtackor eller blir det en engångsbild?

Feminismen utraderas. Eller vänta nu, jag menar det sunda förnuftet!

Minns du AI-bilderna som folk la upp på sig själva före jul? Det var mycket bröst och urringningar. Det sjuka är att de som sitter bakom alltsammans och kodar och håller på är MÄN. Vissa är säkert feminister javisst, men varför har inte fler reagerat på det absurda i könsstereotypa avbildningarna? Varför blockas kvinnor från Meta för att de nämner ord som upprör män? Varför får mäns stereotypa avklädda bilder av kvinnor finnas kvar medan kvinnors avklädda bilder på normbrytande kroppar och kroppsdelar blockeras och plockas bort? Föregångare pratar virtuella världar men vi har mycket kvar att inse vad det faktiskt innebär. Vem kommer styra den nya världsordningen? Japp, det är meningen att du ska tänka på en flottig incel i ett mörkt rum fyllt med skärmar nu.

Holistisk hälsa

Vi mår ju inte alltid så bra av det digitala. Om fler virtuella världar ska skapas så behöver vi också jobba med oss själva. Mätinstrument som håller koll på hjärtslag och sömn är för platta, det nygamla är att fokusera på SJÄLEN. Ja just, den vi GLÖMT bland alla skärmar. Vi vill känna oss levande, så breathwork är det nya. Joina en studio om du vågar, eller välj en digital version och håll dig hemmavid i din virtuella värld av samspel och umgänge som gör oss lyckligare på ytan och själsligt fattigare på insidan.

Jo men det var det. Pepp eller depp? Vad tycker du?

Total
12
Shares
Share 11
Tweet 0
Pin it 1
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
  • Livet med mera

Första veckan på 2023

  • 8 januari, 2023
Läs mer
Nästa artikel
snöskoter borgafjäll
  • Snöskoter, jakt & fiske

Hur funkar det med skoterkollo?

  • 14 januari, 2023
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Livet med mera

Jag har gett upp…

  • 28 mars, 2023
Lövnäsvallen
Läs mer
  • Livet med mera

Tjejhelg utan dusch

  • 26 mars, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Nu är det fint att inte ha råd

  • 23 mars, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Poddarna jag lyssnar på

  • 17 mars, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Vad jag lärt mig i veckan

  • 3 mars, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Jag vill bo granne med Clara Lidström, prata åldersnoja med Krickelin och jobba för Perfect Day

  • 1 mars, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Resetrend: det goda gästskapet

  • 27 februari, 2023
Läs mer
  • Livet med mera

Om att plocka ihop skärvorna av sig själv

  • 26 februari, 2023
9 kommentarer
  1. Pingback: 5 tankar om resor och digitalisering: ChatGPT, smartphones och verkligheten - RESFREDAG
  2. Mia skriver:
    27 januari, 2023 kl. 08:39

    Tack, för ett FENOMENalt inlägg som sätter igång mina tankar. Precis som jag vill ha det 🙂

    Svara
    1. Sara skriver:
      27 januari, 2023 kl. 15:45

      Varsågod 😀

      Svara
  3. Katarina skriver:
    14 januari, 2023 kl. 00:04

    Spot on.

    Svara
    1. Sara skriver:
      14 januari, 2023 kl. 10:12

      tack Katarina

      Svara
  4. Elin Häggberg // Teknifik skriver:
    10 januari, 2023 kl. 22:40

    Briljant!! Superkul att läsa dina tankar om dessa fenomen och få en annan bild än den dysterkvist Mediepodden gav (lyssnade precis på det avsnittet faktiskt). Och framförallt är jag impad av hur du står starkt i din egen tro och dina värderingar även där ”alla” säger si-och-så om saker och ting. Det är en så viktig egenskap (som ChatGPT aldrig kommer bemästra fullt ut hehe). Jag blev inspirerad av detta inlägg! Tack!

    Svara
    1. Sara skriver:
      11 januari, 2023 kl. 09:31

      Blir glad att du uppskattade det Elin! TACK

      Svara
  5. Maria skriver:
    10 januari, 2023 kl. 18:36

    Oavsett vad jag tycker om själva innehållet så tycker jag att du som vanligt är fenomenal på att just skriva, vilket överklassar chatGPT som du precis skrivit.

    Svara
    1. Sara skriver:
      10 januari, 2023 kl. 18:46

      Tack Maria. Svaren jag fick från ChatGPT var utomordentligt tråkiga. Vilken MASKIN ska orka läsa dem???

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA