Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Snöskoter, jakt & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
Instagram
Sara Rönne
Sara Rönne Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
    • Livet med mera
    • Livet utomhus
    • Tips till Åre
    • Äventyrshuset & renovering
    • Gravel & stigcykling
    • Snöskoter, jakt & fiske
    • Biohacking, hormoner & hälsa
    • Jobb & framgång
  • Jobb & framgång

Det skaver

  • 2 juni, 2021
  • 14 kommentarer
Total
13
Shares
13
0
0

Breakit skrev en bra artikel häromdagen om att några av de varumärken som tydligt riktar sig mot kvinnor ägs av män. Vilket inte är konstigt i sig. Men det som skaver är att dessa varumärken inte går ut med att det är män som äger bolagen. Istället täcks den faktan över med citat från kvinnor och hittepå-text. Ibland lyfts en kvinna som medgrundare i kommunikationen och det är korrekt i sig – men när det kommer fram att hon äger en minimal del av bolaget men ändå är talesperson utåt så skaver det ännu mer. Här är artikeln. Läs den. Ett nytt begrepp är femwashing.

Influencerbranschen har alltid skavt hos mig. Jag minns när en bloggkollega haft möte med en affiliate-VD och han sa ”om ni varit män hade ni tjänat hur mycket pengar som helst” apropå allt det där med att göra business av sin digitala närvaro. Det är väldigt mycket män som tjänar pengar på kvinnor som aldrig tar en dag ledigt utan hela tiden uppdaterar sina sociala kanaler med bild och text och som funderar mycket på att vara lagom hit och dit och inte för mycket och inte göra fel för vad ska följarna tycka då.

Det hade varit intressant att se en kartläggning över hur många affiliatebolag och säljbolag i influencerbranschen som ägs av män respektive kvinnor.

Ett skav är annonsmärkningen. Jag tycker det är självklart att annonsmärka reklaminlägg så det i sig är bara ett halvt skav. Men det är när det går till överdrift som det skaver ordentligt. Det känns som det tillkom regler och lagar kring detta för att det var en kvinnlig sfär och kvinnor har ju svårt att förstå vad som gäller och måste skyddas och regleras med annonsmärkning. I själva verket har sponsring funnits hur länge som helst och ingen har någonsin varit på Zlatan och de andra manliga idrottsstjärnorna som tjänar miljoner på sponsring och visa upp produkter och loggor på TV, i fysiska sammanhang – och nu på sluttampen i sociala medier.

Och så det sista: kvinnor tjänar pengar på företagande och det gör män också. Män tjänar mest pengar. Äger flest företag. Men ändå ser jag  mest ryggdunk mellan männen mellan kvinnorna uttrycker missunnsamhet på det mest småaktiga sätt. Clara Lidström har en briljant affärsidé och ger sjukt mycket content till sina läsare. Hon har gjort business av sin livsstil men i kommentarsfält hos bloggbevakare så klagas det om att det är reklam. Klart att det är reklam. Det är business. Framgång. Hon har lyckats!

Så till dig som har en blogg, kanske ett instagramkonto, kanske något annat. Börjar kvinnor (du kanske inte känner) skriva lite oschyssta saker? Kanske är ett grattis på plats. Du ha förmodligen börjar göra något annorlunda och eventullt har du blivit framgångsrik: du lever dina drömmar. Varsågod där är kvittot.

Total
13
Shares
Share 13
Tweet 0
Pin it 0
Sara

I believe in "träningsglädje" - to train happy. I believe in experiencing life and a thousand feelings in a pair of running shoes or on a bike - with sweat on my forehead. I don’t remember my personal bests but I remember all the feelings. The journey is the reward.

Tidigare inlägg
Föregående artikel
taktält
  • Tips till Åre

Upptäck Jämtland!

  • 31 maj, 2021
Läs mer
Nästa artikel
  • Livet med mera

Vänlig lyx på Ulvö Hotell

  • 6 juni, 2021
Läs mer
Förmodligen gillar du de här inläggen med
Läs mer
  • Jobb & framgång

Behind the scenes

  • 15 mars, 2023
Läs mer
  • Jobb & framgång

Det bästa (och sämsta) från arbetsveckan

  • 10 mars, 2023
Läs mer
  • Jobb & framgång

Roliga jobb (och framtidsplanerna)

  • 22 februari, 2023
Läs mer
  • Jobb & framgång

Konferens på Frösö Park

  • 19 januari, 2023
dromskåran vandring
Läs mer
  • Jobb & framgång

Hur gör man för att lyssna inåt?

  • 14 december, 2022
Läs mer
  • Jobb & framgång

Om att köpa influencersamarbeten

  • 13 december, 2022
Läs mer
  • Jobb & framgång

Vi firade Q1 av verksamhetsåret i Ocke

  • 6 december, 2022
Läs mer
  • Jobb & framgång

Veckan i känslor, från frustration till adrenalin

  • 18 november, 2022
14 kommentarer
  1. Nina L skriver:
    6 juni, 2021 kl. 12:46

    Mmm när du är feminist på ditt område,,,, I like! Att kämpa för lika rättigheter och lika möjligheter på alla områden är så viktigt – synd bara att det är vi kvinnor som gör det hela tiden, medan männen ba’ “nämen vi går bara på kompetens” och “kvinnor får väl välja andra yrken om nu det de gör är så lågavlönat” – bevisligen är det ju få branscher som kvinnor “väljer” som ger dem lika lön och förutsättningar som män (eller värre: att vara nöjd med låg ersättning och skitvillkor för att det är ett “kall”). Superintressant att få en inblick även på “ditt” expertområde, VSB! Och slutligen påminnas om att vi kvinnor MÅSTE lyfta varandra och inte lämna någon efter – dina nätverk och din generositet med tips, råd och kunskap är ovärderliga där! Hejaaa…

    Svara
    1. Sara skriver:
      6 juni, 2021 kl. 21:54

      ja, inbyggda normer och en oförmåga att lyfta blicken eller vara ödmjuk inför sina egna privilegier.

      Svara
  2. Liza skriver:
    3 juni, 2021 kl. 08:17

    Word!
    Otroligt bra insikter! Värdet av en användares erfarenheter och rekommendationer är så mycket mer värt än ’reguljär’ marknadsföring. Men då ger man lite ’produkter i ersättning’! Så fult!
    Detta behöver verkligen lyftas!
    Heja Sara!

    Svara
    1. Sara skriver:
      3 juni, 2021 kl. 14:13

      Ja, påverkare har stor påverkan. Men däremot finns det en bransch som heter PR också så jag tycker inte att sampling/samples är fult i sig. Det som är fult är när manliga bolagsägare tar pengarna för när kvinnor jobbar – och verkligen utnyttjar det.

      Svara
  3. Elin Kero skriver:
    3 juni, 2021 kl. 07:58

    Exakt allt det där! Så glad att du sätter ord på problematiken men så frustrerad över att det ska behöva vara såhär.

    Svara
    1. Sara skriver:
      3 juni, 2021 kl. 14:13

      Ja. Extremt!

      Svara
  4. Helena - Oh darling, let's be adventurers skriver:
    2 juni, 2021 kl. 14:29

    Så bra skriver, Sara!

    Svara
    1. Helena - Oh darling, let's be adventurers skriver:
      2 juni, 2021 kl. 14:30

      *skrivet ska det ju stå.

      Svara
    2. Sara skriver:
      2 juni, 2021 kl. 15:00

      tack helena

      Svara
  5. Elna - cykellycka, mjölksyra & äventyr skriver:
    2 juni, 2021 kl. 14:11

    Spot on!
    Läste om fem-wasing igår när artikeln började snurra och det var första gången jag stött på det. Så himla bra tankar och resonemang. Som alltid.

    Svara
    1. Elna - cykellycka, mjölksyra & äventyr skriver:
      2 juni, 2021 kl. 14:12

      Åh, orkar inte med att jag stavade fel. Men det är ju ändå irrelevant.

      Svara
    2. Sara skriver:
      2 juni, 2021 kl. 15:00

      tack elna

      Svara
  6. La Linda skriver:
    2 juni, 2021 kl. 12:42

    BOOM! Ja! Exakt! Jaaaa!!!! SÅ BRA!!

    Svara
    1. Sara skriver:
      2 juni, 2021 kl. 15:00

      tack!

      Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sara Rönne
  • HEM
  • OM MIG
  • JOBBA MED MIG
  • HYR I JÄRVSÖ!
  • KATEGORIER
Sara Rönne. En blogg om frihet, upplevelser och äventyr

Input your search keywords and press Enter.

Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" samtycker du till användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett korrigera ditt samtycke.
Cookie inställningarAcceptera alla
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA